Vanliga frågor

Här kan du få svar på några av våra vanligaste frågor gällande ert boende.

 

Kan jag betala min hyra via autogiro?

Ja, det kan du! Kontakta oss via vårt formulär på hemsidan eller ring oss så skickar vi ut autogiromedgivandet till dig för nödvändiga uppgifter och påskrift av dig. Autogirot börjar fungera månaden efter såvida du skickat in detta för den 9:e i månaden före.

Jag har tappat bort hyresavin. Vad skall jag göra?

Ring till oss så skickar vi en ny avi till dig eller så betalar du på vårt bankgiro 5695-6998. Viktigt är då att du har OCR-numret.

Vad är akuta fel?

Som akuta fel vid jour räknas:

  • Vattenläcka
  • Stopp i WC-stol
  • Kylskåp eller frys ur funktion
  • Om en fönsterruta är sönderslagen, både inner- och ytterglas
  • När samtliga plattor i spisen är helt ur funktion
  • Om fönster inte går att stänga
  • Om lägenhetsdörren inte går att låsa, stänga eller öppna
  • När en huvudsäkring har brunnit (när det är helt eller delvis strömlöst i lägenheten)


(Du ska vara hemma, eller tillåta att vi anväder huvudnyckel. Samt att om felet inte är akut enligt ovan så kommer du att faktureras för kostnaden.)

Uppsägning av lägenhet. Hur gör man?

Fyll i uppgifterna på sid 2 av ditt lägenhetskontrakt eller skriv på ett vanligt papper som du kan lämna in till oss eller skicka till oss. Skriv att du vill säga upp lägenheten och ange lägenhetsnummer, telefonnr, datum med underskrift.
Observera att brevet skall vara oss tillhanda före sista i månaden för att nästa månad skall räknas in i uppsägningstiden som normalt är 3 hela kalendermånader.

Adress: Stiftelsen Matarengihem, Matarengivägen 13 957 31 Övertorneå.

Jag skall flytta. Vad bör jag tänka på? 

Cirka 2 veckor före ringer du om din planerade utflyttning och för att göra upp om eventuell tid för besiktning. Tänk på att det är andra som också flyttar, vilket innebär att ev. besiktningar måste spridas ut till olika tidpunkter.

Hur anmäler jag fel i min lägenhet/fastighet?

Antingen genom att fylla i vår felanmälningsblankett på vår hemsida eller ringa kontoret på tel 0927-775 60 under telefon- och besökstiden, mellan kl 9.00 - 11.30.

Vad gör jag om det är något fel på kabel TV kanalerna?

Vid fel avseende:

Centrala Övertorneå: K. Nyberg tel. 0927-102 71 

Solsidans kabelnät: V. Vanhaniemi, tel. 070-635 85 69

Turovaara kabel-TV: G. Salmi, tel. 070-558 76 63

Juoksengi kabel-TV: K-E. Taavo, 070-521 06 22

Hur gör jag vid tillfälligt behov av bilplats?

Kontakta kontoret 0927-775 60 i god tid före tillfälligt behov av bilplats. För dig kostar veckoslut 100 kr, halv månad 200 kr och hel månad 300 kr.

Vad gör jag vid utlåsning från lägenhet och liknande?

Vid utlåsning m.m kontakta 070-395 75 60. För dig kostar upplåsning 100 kr/tillfälle dagtid och 400 kr/tillfälle icke ordinarie tid.

Hur får jag mer information om Övertorneå kommun?

Besök Övertorneå kommuns hemsida http://www.overtornea.se/